Yolculuk (sefer) mutedil bir yürüyüş ile üç gün, yani on sekiz saatlik bir mesafeye gitmektir.
Vatanında veya vatan hükmündeki bir yerde oturan kimseye mukîm, buradan çıkıp en az on sekiz saatlik bir mesafeye gitmek üzere yola çıkmış olan kimseye de müsafir-yolcu adı verilir.
Yolculuk esâsen meşakkatli olacağından dinimiz uolcular hakkında bazı kolaylıklar, ruhsatlar göztermiştir:
mendub.com Müsafir dört rekatli farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar, dört rek'at olarak kılması mekruhtur. Mamafih iki rek'at kılıp da teşehhüdde bulunduktan sonra iki rek'at daha kılacak olsa farzı eda etmiş, bu son iki rek'at nâfile olmuş olur. İsâet, kerâhet-i tahrîmiye ve kerâhet-i tenzihiye arasında bir mekruhtur.
Müsâfirin namazı kısaltması, hicretin dördüncü senesinde emrolunmuştur. Kitab, sünnet ve icmâ-ı ümmet ile sâbittir.
İmâm-ı Şâfiî'ye göre müsafir muhayyerdir, dilerse farzları dörder rekat olarak kılabilir.
mendub.com Yolcunun Ramazan-ı Şerifte ramazan ayı orucunu tehir etmesi (Ramazan'dan sonraya bırakması) mübehtır. Yolcu geceden oruca niyet etmeyebilir. O gün yola çıkınca oruçlu bulunmamış olur. Fakat bir kimse, oruca niyet ettikten sonra gündüzün sefere çıksa bu yolculuk o ilk gün için bir özür sayılmaz, orucuna devam etmesi lazım gelir. Şu kadar var ki, o gün yola çıkar da sonra orucunu açarsa kendisine keffâret lazım gelmez, yalnız kaza icab eder.
Bir yolcu için -meşakketli olmayacaksa- ramazan-ı şerîf orucunu tutması, meşakketli olacaksa tutmaması efdaldir. Ancak müsafire sadaka-i fıtır vâcibtir.
Mesh müddeti mukîm için bir gün bir gece, yani yirmidört saat, müsafir için üç gün üç gece, yani yetmiş iki saattir. Bu müddet, abdestin bozulmasıyla başlar.
mendub.com Müsafire Cuma namazı farz değil ve bayram namazları da vacib değildir. Fakat cemâatle Cuma namazını kılacak olsa vaktin farzını edâ etmiş olur.
Müsafire kurban kesmek de vâcib olmaz, nafile olarak kesebilir.
Vatanında veya vatan hükmündeki bir yerde oturan kimseye mukîm, buradan çıkıp en az on sekiz saatlik bir mesafeye gitmek üzere yola çıkmış olan kimseye de müsafir-yolcu adı verilir.
Yolculuk esâsen meşakkatli olacağından dinimiz uolcular hakkında bazı kolaylıklar, ruhsatlar göztermiştir:
mendub.com Müsafir dört rekatli farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar, dört rek'at olarak kılması mekruhtur. Mamafih iki rek'at kılıp da teşehhüdde bulunduktan sonra iki rek'at daha kılacak olsa farzı eda etmiş, bu son iki rek'at nâfile olmuş olur. İsâet, kerâhet-i tahrîmiye ve kerâhet-i tenzihiye arasında bir mekruhtur.
Müsâfirin namazı kısaltması, hicretin dördüncü senesinde emrolunmuştur. Kitab, sünnet ve icmâ-ı ümmet ile sâbittir.
İmâm-ı Şâfiî'ye göre müsafir muhayyerdir, dilerse farzları dörder rekat olarak kılabilir.
mendub.com Yolcunun Ramazan-ı Şerifte ramazan ayı orucunu tehir etmesi (Ramazan'dan sonraya bırakması) mübehtır. Yolcu geceden oruca niyet etmeyebilir. O gün yola çıkınca oruçlu bulunmamış olur. Fakat bir kimse, oruca niyet ettikten sonra gündüzün sefere çıksa bu yolculuk o ilk gün için bir özür sayılmaz, orucuna devam etmesi lazım gelir. Şu kadar var ki, o gün yola çıkar da sonra orucunu açarsa kendisine keffâret lazım gelmez, yalnız kaza icab eder.
Bir yolcu için -meşakketli olmayacaksa- ramazan-ı şerîf orucunu tutması, meşakketli olacaksa tutmaması efdaldir. Ancak müsafire sadaka-i fıtır vâcibtir.
Mesh müddeti mukîm için bir gün bir gece, yani yirmidört saat, müsafir için üç gün üç gece, yani yetmiş iki saattir. Bu müddet, abdestin bozulmasıyla başlar.
mendub.com Müsafire Cuma namazı farz değil ve bayram namazları da vacib değildir. Fakat cemâatle Cuma namazını kılacak olsa vaktin farzını edâ etmiş olur.
Müsafire kurban kesmek de vâcib olmaz, nafile olarak kesebilir.